För att ge dig bättre service använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du vår användning av cookies.

BERLEX HISTORIA


1970



Berlex grundades 1970 av Thomas Bergendahl som då var 25 år. Thomas råkade köra på en vägarbetslampa på kontinenten och blev förbluffad av lampans goda kvalitet. Han kontaktade den amerikanska tillverkaren vilket leder till att han får rätten att sälja lampan i Sverige. Kunderna hade inte sett något liknande och försäljning tog så småningom fart.


 

1975

  

Vi börjar hyra ut mobila tidsstyrda trafiksignaler. Vi inser att marknaden kräver utveckling och 1978 börjar vi tillverka våra egna trafiksignaler. Fyra år senare introducerar vi fordonsstyrda signaler på marknaden. Nu är det trafiken som styr flödet för grönt och rött ljus tack vare radarteknik.

 

 


   

1983




Berlex introducerar sidomarkeringsskärmen i Sverige under namnet Se-bra-flex. Skärmen blev senare en nationell standard som används än idag.


 

1986




Tillsammans med Vägverket i Arlöv introducerar vi marknadens första Megatavla. Tidigare har man bara haft den traditionella vägmärkesvagnen men nu krävdes det tydligare medel för att uppmärksamma bilisterna om att körfältet förändras.


 

1997

 


Vi börjar vi återvinna vägmärken med hjälp av vår Hydrostripper. Istället för att smälta ner hela skylten så introducerade vi ett revolutionerande koncept där man med hjälp av vatten fräser bort den gamla reflexen för att sedan lägga på en ny. Gammal skylt blir som ny igen.


 

1998

 


Vi får ut de första Miniguard (temporär stålbarriär) på det svenska vägnätet. Miniguard och Varioguard visar sig vara två mycket bra alternativ till dem traditionella betongbarriärerna. Stålbarriärerna ökar effektiviteten i logistik: Snabbare att ställa ut, förflytta och plocka hem vilket leder till mindre exponering av personal på vägen vilket ökar säkerheten.


 

2000

 


Vi introducerar vi TMA Skorpionen! Det första TMA’t på den svenska marknaden som lever upp till den nya standarden NCHRPR-350 som gäller än idag. Säkerhet på högsta nivå! Vi ansökte även om tillåtelse att montera vårat TMA på traktor. Ansökan lämnades in hos Vägverket år 2000 och beviljades av Trafikverket 2010! Man måste ha tålamod...


 

2005

 

Multifas introduceras och våra trafiksignaler blir ännu smartare. Istället för att bara kunna använda två signaler kan vi nu styra upp till åtta signaler samtidigt.


 

2006

 

Vi var först med att introducera TMA-trailer. Ett smidigt alternativ när man inte vill montera ett fast TMA på sitt fordon. Nu räcker det att endast koppla på TMA’t som en ”släpvagn” och rulla ut på sitt jobb.


 

2010

 

Berlex drar igång på allvar i Stockholm och slår upp portarna till den nya lokalen på Dumpervägen 6 i Länna industriområde söder om Stockholm.


 

2015-2016

 

  

Berlex i Kungälv bygger nya fräscha lokaler på Bilgatan 15B i Rollsbo och även Berlex i Stockholm flyttar till större lokaler i Länna

 


Echo Barrier introduceras som mobilt och lättinstallerat buller- och insynsskydd för bl.a. fordonsbarriärer. 


 

2017

 

Vi är stolta över att presentera Skorpionen II -  Det första TMA-skyddet som klarar MASH, världens hårdaste krav! Nu tillåten och godkänd i Sverige.



Start > Om oss
Produkter
A->Ö
Annonser