Ökad säkerhet med radarreflektorer
För att förbättra säkerheten på vägarna är det viktigt att även de mest avancerade fordonssystemen kan upptäcka alla potentiella faror. Trots dagens avancerade säkerhetssystem kan TMA-fordon ibland undgå upptäckt av bilars radarsystem. Genom att montera radarreflektorer på ett TMA-fordon blir det lättare för upphinnande fordons radarsystem att upptäcka eventuella faror. Det gör att bilen automatiskt bromsar och sänker hastigheten om föraren inte hinner reagera i tid, vilket minskar risken för olyckor avsevärt.
Inom EU har det sedan 2015 varit obligatoriskt att utrusta tunga lastbilar med Forward Collision Warning (FCW) och Advanced Emergency Braking Systems (AEBS). För personbilar blir motsvarande system, AEB, obligatoriskt för nya fordonsmodeller från 2022.
Säkerhet är vår högsta prioritet. Med radarreflektorer kan vi tillsammans skapa tryggare vägar för alla trafikanter:
Förbättrar upptäckten av TMA-fordon
Minskar risken för olyckor
Kompatibelt med avancerade bromssystem
Drar nytta av AEBS teknologi
Genom att utnyttja lastbilarnas Advanced Emergency Braking System (AEBS) går det att minimera risken för upphinnandeolyckor och öka säkerheten vid vägarbeten. Genom att montera radarreflektorer som i ett tidigt skede kan uppfattas av upphinnande bilars radarsystem som varnas och vid behov aktiverar AEBS. Radarreflektorn är baserad på den signalvåglängd som används av fordonstillverkarens radarsensorer.
5 snabba frågor och svar
1. Hur fungerar det?
När radarreflektorerna är rätt positionerat på ett TMA-fordon skapas en radarreflektion som liknar en lastbil, alltså något som fordons objektbibliotek kan matcha mot. Följden av det blir att ett fordon med Forward Collision Warning (FCW) och Advanced Emergency Braking Systems (AEBS) ser och känner igen TMA-fordonet som en lastbil och systemet kan då varna föraren eller bromsa fordonet.
2. På vilka TMA kan radarreflektorerna monteras?
Radarreflektorerna kan monteras på TMA Skorpionen, SafeStop och Verdegro.
3. För vem fungerar den?
Den hjälper alla fordon som har ett radarsystem för kollisionsvarning och automatbroms att upptäcka och varna för TMA-skyddet.
4. Vad händer när fara registreras?
När ett fordon detekterat ett framförvarande fordon varnas först föraren om att det finns ett framförvarande fordon som i
nuvarande hastighet och riktning kan innebära en kollision. Föraren varnas oftast med någon typ av ljud- eller ljussignal och
om föraren inte väjer eller bromsar kommer fordonet att bromsa automatiskt.
5. Är reflektorerna testade?
Ja. Reflektorerna är testade i England och testerna utfördes vid tre tillfällen:
- 26 februari 2021 på Amey Highways Depot i Chesterfield
- 21 april 2021 på King Highway Depot i Harborough
- 19 maj 2021 på Olive Grove Depot i Sheffield
Testerna visade att utan reflektorer, identifierades inte TMA-skydden i utfällt läge. De identifierades bara i uppvikt i transportläge. Med 2 st reflektorer monterade, så ökade chansen för TMA-skydden att identifierades som en bil även i utfällt läge. Testerna visade också att 2 st reflektorer är optimalt att montera då fler reflektorer inte gav någon fördel.
Vi utrustar våra egna arbetsfordon och andras
Vi utrustar alla våra vägarbetsfordon med radarreflektorer för att öka säkerheten kring vägarbetsplatser och skydda våra kollegor. Köper du TMA eller TMA-concept fordon av oss på Berlex kommer du att bli erbjuden den extra tjänsten att få dem monterade direkt. Självklart hjälper vi dig som redan har ett TMA-skydd (Skorpionen, SafeStop eller Verdegro).
PEAB först ut att satsa på reflektorer
Som första entreprenadbolag i Sverige med dotterbolaget Lambertsson installerar PEAB radarreflektorer på samtliga påkörningsskydd som används i samband med vägarbeten. Läs mer om PEAB:s satsning här
Är du nyfiken på att veta mer?
Kontakta oss för mer information om hur radarreflektorer kan integreras i ditt fordons säkerhetssystem.